Niniejszy poradnik stanowi zapis z procesu usunięcia i nałożenia powłoki lakierniczej dla modelu Head YouTek Extreme MP dokonanej przez forumowicza basic'a. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody wynikłe z ewentualnej próby powtórzenia niżej przedstawionych zabiegów, a sam temat należy traktować jako ciekawostkę.
Brudna (czarna ) robota: basic
Redakcja i konsultacje: El Diablo
Sprzęt użyty do usunięcia starego lakieru z rakiety:
- pilniki do metalu - przydatne do ścierania lakieru w trudniej dostępnych miejscach (np. widełkach czy w okolicach kanałów w których umieszczane są przelotki;
- chwytaki do mocowania ramy przy stole - stabilizują rakietę podczas usuwania lakieru, dzięki czemu można lepiej "czuć" ramę rakiety podczas ścierania (nie jest to element niezbędny ale na pewno pomocny);
- papier ścierny różnej ziarnistości - użyto papieru o ziarnistości kolejno 40, 80, 120, 150.
Przygotowanie rakiety do usunięcia powłoki lakierniczej.
W pierwszej kolejności usunięto przelotki. W tym przypadku po całym procesie lakierowania założono nowe przelotki jednakże często przy starannym oraz delikatnym podejściu jak również sporym nakładzie czasu możliwe jest ponowne użycie starych przelotek, choć efekt wizualny oraz stan przelotek pozostawia wiele do życzenia.
Bardzo dużo zależy od jakości wykonania tych elementów, ich kształtu, stanu, typu etc. Generalnie warto mieć na stanie zapasowy komplet na wszelki wypadek.
Po usunięciu przelotek przymocowano rakietę do stołu za pomocą widocznych na zdjęciu chwytaków. Przed mocowaniem dobrze jest zabezpieczyć rączkę rakiety poprzez obłożenie jej grubszą warstwą papieru bądź folii.
Usunięcie powłoki lakierniczej.
Do naruszenia pierwszej warstwy tj. lakieru bezbarwnego (ang. clearcoat) użyto papieru o najmniejszej ziarnistości ponieważ warstwa ta była dość odporna na ścierania papierem o większej ziarnistości.
Lakier ścierano stopniowo zwiększając ziarnistość używanego papieru.
W zależności od modelu rakiety ilość oraz grubość poszczególnych warstw lakieru może być różna.
W przypadku modelu Head YouTek Extreme MP odnotowano 3 warstwy, w niektórych miejscach 4:
- główna warstwa (żółta - oryginalny kolor modelu) - w niektórych miejscach na tej warstwie znajdowała się dodatkowa w kolorze czarnym;
- biała warstwa (bezpośrednio pod żółtą) - w dotyku przypominająca kredę do pisania;
- niebieska warstwa (farba do gruntowania, ang. primer).
Lakier ścierano tak aby dotrzeć do białej warstwy w taki sposób aby było już częściowo przez nią widać warstwę niebieską.
Uwagi techniczne:
- Krawędź wokół główki rakiety należy ścierać na samym końcu ponieważ w tych okolicach lakier schodzi najłatwiej/najszybciej. Zaleca się stopniowe ścieranie lakieru z boków główki rakiety pozwoli to na bezpieczniejsze sprawdzenie jak gruba jest warstwa lakieru.
- Przed rozpoczęciem ścierania należy dokładnie zabezpieczyć rączkę rakiety ponieważ pylący lakier może w bardzo łatwy i skuteczny sposób pobrudzić owijkę bazową.
- Ścierając lakier należy zabezpieczyć się poprzez zastosowanie okularów i maseczki ochronnej.
Przygotowanie do lakierowania.
- po starciu lakieru należy dokładnie oczyścić ramę z wszędobylskiego pyłu;
- aby lakier nie dostał się do wnętrza rakiety i przez przypadek nie zmniejszył światła otworów na przelotki należy je zabezpieczyć przed malowaniem (przykład na załączonym zdjęciu).
Lakierowanie...
Na oczyszczoną i przygotowaną do zabiegu rakietę nałożono 3 warstwy czarnego lakieru (przed nałożeniem trzeciej warstwy usunięto zabezpieczenie otworów na przelotki). Następnie domalowano czerwone akcenty w postaci inicjałów na wyjściu widełek, zaznaczeń miejsca wiązania węzłów oraz pasów dookoła główki. Następnie jako warstwę ochronną położono 3 warstwy bezbarwnego lakieru. W odróżnieniu od poprzednich powłok nakładanego lakieru czas pomiędzy kolejnymi warstwami powinien być krótszy (20-30 minut). W przypadku kiedy czas wydłużył się do kilku godzin, przed nałożeniem kolejnej warstwy bezbarwnego lakieru należy delikatnie zmatowić powierzchnię drobnoziarnistrym papierem ściernym (polecany P800).
Waga usuniętego lakieru oraz waga nowo nałożonego były do siebie zbliżone i wynosiły 10±1g.
Uwagi techniczne:
- Między nałożeniem każdej warstwy należy odczekać aż poprzednia wyschnie.
- Należy nakładać lakier cienkimi warstwami.
- Lakier należy rozpylać z pewnej odległości (nie przystawiać blisko ramy rakiety).
- Warto mieć pod ręką zmywacz do farb oraz rozpuszczalnik aby w razie konieczności dokonać poprawek.
- Przed założeniem przelotek należy upewnić się iż warstwy bezbarwnego lakieru wyschły oraz stwardniały (zalecany czas oczekiwania przed montażem przelotek: 24-36h ).
- Aby nie zwiększyć znacząco wagi rakiety należy śledzić przyrost wagi z każdą warstwą lakieru.
Wydajność lakieru.
Jedna puszka lakieru (400ml) wystarczyła na pomalowanie całych 3 rakiet. Dotyczy to zarówno lakieru czarnego (3 warstwy na każdej rakiecie) jak również lakieru bezbarwnego (3 warstwy na każdej rakiecie).
Basic & El Diablo