Wykład nr 68 – Trening vs. Mecz

Cytat na dziś

„Czy trening czyni mistrza? Nie sądzę. Tylko właściwy trening czyni mistrza”

Pytanie na dziś

Co mogę zrobić na dzisiejszym treningu aby jak najlepiej przygotować się do nadchodzących turniejów?

Dzisiejsze rozważania

Zdarzają się tacy zawodnicy, którzy są mistrzami na treningu. Gdy nie są pod presją, mają wspaniałą kontrolę nad piłką i podejmują mnóstwo właściwych decyzji. Jednak gdy w grę wchodzi nieco większa stawka, to nie są w stanie sięgnąć po pełen potencjał swoich umiejętności. To co decyduje o rozbieżności między jakością gry na treningu i jakością gry na meczu, ma ścisły związek ze stanem umysłu w jakim znajduje się zawodnik.

Uczestnicy programu „Twoja chwila prawdy”, mieli 7 dni na przygotowanie się do wykonania jakiegoś niezwykłego zadania przed telewizyjnymi kamerami i publicznością zgromadzoną w studiu. Po paru pierwszych dniach ćwiczeń w zaciszu domowego ogniska, większość z nich przenosiła się do hiper marketów, aby tam ćwiczyć rozwój określonej umiejętności pod okiem tłumu zaciekawionych gapiów. Zdawali sobie sprawę, że warunkiem dobrego przygotowania jest trening w sytuacji zbliżonej do tej, jaka będzie miała miejsce w studiu.

Podobnie rzecz się ma z treningiem wyczynowych (zawodowych) tenisistów. Jeśli trenujemy na innym poziomie energii, motywacji, koncentracji i zaangażowania niż to robimy w czasie meczu, to może się zdarzyć, że elementy, które dopracowaliśmy do perfekcji w swobodnej atmosferze treningu, nie zdają egzaminu w chwili gdy walczymy o przejście do następnej rundy w turnieju wysokiej rangi.

Zastanów się nad swoją mową ciała na treningu. Czy jest ona podobna do tej jaką będziesz prezentował na Mistrzostwach Polski? Czy będziesz podobnie często się uśmiechał, cieszył się po wygranych, zaciskał pięść na znak zwycięstwa? Czy będziesz w jednakowy sposób wyrażał swoje niezadowolenie, frustrację i zniechęcenie?

Pomyśl o swojej mowie wewnętrznej. Czy zamierzasz w podobny sposób zachęcać się do gry z maksymalnym zaangażowaniem? Czy będziesz sobie zadawał takie same pytania? Czy może będziesz się dołował, destrukcyjnie krytykując samego siebie?

Przemyśl również twój sposób myślenia na treningu. Jakie myśli pojawią się w twoim umyśle podczas meczu. Czy takie same myśli pojawiają się podczas treningu, który właśnie rozgrywasz? Czy myślisz pozytywnie? Czy planujesz następną akcję? Czy wizualizujesz? Czy budujesz swoją pewność siebie, zachowując się i myśląc jak człowiek pewny siebie?

Co z twoją pracą nóg? Czy z podobnym zaangażowaniem będziesz się ustawiał do każdej piłki na meczu jak robisz to teraz na treningu? Czy będziesz biegł do siatki na podobnej energii? Czy będziesz walczył do upadłego o każdą piłkę i ćwiczył w sobie tą determinację, czy może trening swojego zaangażowania odkładasz na decydujące chwile meczu? Czy zamierzasz tak samo dynamicznie wychodzić z nogi przy uderzeniach z głębi jak robisz to teraz, szlifując uderzenia z partnerem?

Oprócz podobieństw treningu do meczu, na jakie trzeba zwrócić uwagę w kształtowaniu swojej postawy na treningach, warto również wykorzystać trening do pracy nad elementami, nad którymi nie moglibyśmy skutecznie pracować będąc pod dużą meczową presją.
Na treningu możemy popracować nad stabilizacją tułowia przy uderzeniach, nad długim prowadzeniem piłki rakietą, nad różnego rodzaju serwisami, nad nowym schematem taktycznym w deblu, nie obawiając się, że nasze eksperymenty okupimy dotkliwą porażką. Pracując nad nowym elementem, warto jest jednak zachować podobny mental to tego, jaki zamierzamy stosować podczas meczu.

Jak sądzisz, jak będzie wyglądał twój następny trening?

Wierzenia Zwycięzcy na Dziś

– trenuję po to by wygrywać najważniejsze pojedynki w prestiżowych turniejach
– mój trening jest przygotowaniem do przyszłych meczów
– tworzę atmosferę treningu podobną do tej jaka będzie panowała podczas meczu.
– Na meczach gram tak samo lub lepiej niż na treningach.

Trener Krystian