Wykład nr 24: Stwórz swoją listę zwycięstw

Cytat na dziś

„Myśl o sobie jak o przedsionku niespotykanego sukcesu. Całe przejrzyste, cudowne, pełne chwały życie leży u twoich stóp. Osiągaj! Osiągaj!”

– Andrew Carnegie

Dzisiejsze rozważania

Mimo, że nie chcesz żyć przeszłością, może być ona dla ciebie bezcennym narzędziem.

W ciągu całego życia, każdy z nas miał momenty gdy zrobił coś naprawdę dobrze… ktoś skinął głową z podziwu dla naszych działań, dostaliśmy fajną nagrodę na turnieju lub pokonaliśmy kogoś na sparringu lub na meczu. Może spotkaliśmy kogoś wyjątkowego! Wygraliśmy medal lub zdobyliśmy wielki puchar. Może zwyczajnie pomogłeś komuś kto potrzebował twojej pomocy. Takie zdarzenia sprawiają, że czujesz się świetnie.

Bardzo skutecznym sposobem wprowadzania się w doskonały nastrój kiedykolwiek tylko chcesz, szczególnie gdy potrzebujesz grać na swoim najwyższym możliwym poziomie jest stworzenie swojej listy zwycięstw.

Lista zwycięstw jest zwyczajną kartką papieru, którą masz pod ręką gdy tylko potrzebujesz sobie przypomnieć o swoich dotychczasowych sukcesach w jakiejkolwiek dziedzinie. Przypominając sobie o swoich dawnych zwycięstwach możesz sięgnąć po najwspanialszą grę nawet z głębokich otchłani desperacji. Często potrzebujesz jedynie, przypomnieć sobie że możesz tego dokonać, gdy nie myślisz zbyt trze?wo.

Jeśli czujesz się przybity, na skraju depresji, wyciągnij swoją listę zwycięstw i poczujesz się o wiele lepiej. Absolutnie ci to gwarantuję. To jest właśnie tak proste. Dlatego zresztą działa.

Myślisz, że wielcy sportowcy, prawdziwi zwycięzcy w świecie sportu tak bardzo różnią się od ciebie? W większości wypadków, jedynie trzymają pamięć o swoich zwycięstwach na pograniczu świadomości, tak aby magiczna pewność siebie była z nimi właśnie wtedy gdy jej najbardziej potrzebują.

Jednego z tych wielkich wspaniale opisał Phil Jackson w swojej książce „Sacred Hoops”. Ten wspaniały coach doprowadził Chicago Bulls do pięciokrotnego mistrzostwa NBA. Jackson tak oto opisuje sposób Michaela Jordana na sytuacje największego napięcia na parkiecie: „ Jordan nie ćwiczy wizualizacji regularnie, ale przywoływał w swojej głowie obrazy spektakularnych sukcesów gdy był pod naprawdę wielką presją. Najczęściej było to wspomnienie rzutu jaki oddał w ostatniej sekundzie meczu o mistrzostwo ligi uczelnianej, które zdobył na pierwszym roku studiów w Północnej Karolinie. Zamiast ogłupiać swój umysł negatywnymi myślami, Michael mówił do siebie, „Okay, tu już byłem” i następnie rozlu?niał się na tyle aby coś pozytywnego z tego wyniknęło.

Tak więc proszę cię najmocniej, zrób to ćwiczenie. Nie odkładaj go na pó?niej. Jeśli nie możesz teraz to zrób je w innym czasie, ale dzisiaj. Jest ono proste i świetnie można się przy nim bawić. Będziesz się czuł wspaniale gdy je zrobisz.
Poza tym będziesz miał swoją listę zwycięstw na zawsze przy sobie.
Cóż za wspaniały prezent dla samego siebie.
Ta głupia kartka papieru może cię wyciągnąć z najgłębszej dziury szybciej niż cokolwiek wcześniej widziałeś.

Oto jak ją napisać. W dziedzinach życia które za chwilę wymienię wypisz listę nawet najdrobniejszych sukcesów. Będziesz mógł na nią spojrzeć za każdym razem gdy czujesz, że zadanie nieco cię przerasta. Hej, nikt nie działa na swoim najlepszym poziomie bez przerwy.
Pójd? pamięcią tak daleko wstecz jak to tylko możliwe. Nawet przedszkole jest ok.

Nauka — testy, quizy, oceny semestralne, nagrody, stypendia, IQ, dyplomy. Liczą się wszystkie klasy.

Związki — przelotne spojrzenie w hipermarkecie, przyjemny telefon, sms, wiersz, kartka, ktoś za tobą zagwizdał itd.

Tenis — wyjątkowo udany trening, wygrany turniej, wyjście z super kryzysowej sytuacji, pokonanie przeciwnika z którym nie mogłeś wygrać przez dłuższy czas, fantastyczne zagranie w ważnym momencie, ostatnio udoskonalony element taktyczny, techniczny, mentalny czy może z zakresu ogólnorozwojówki itd.

Osobiste — przekonałeś kogoś do nowego sposobu myślenia, coś fajnego namalowałeś, wysprzątałeś na błysk mieszkanie, nowe ciuchy, przepyszne kolacje, straciłeś na wadze, czy może przybrałeś masy mięśniowej, pozbyłeś się złego nawyku, naprawiłeś coś, pomogłeś przyjacielowi itd.

Interakcje — zachowałeś spokój i zrozumienie, byłeś elegancji w zachowaniu, wygłosiłeś świetne przemówienie, impreza okazała się być sukcesem itd.

Zdrowie — zdrowe odżywianie, odpuściłeś sobie chipsy i colkę, porozciągałeś się po treningu i przed spaniem, przypilnowałeś w tym tygodniu dobry sen, dałeś z siebie wszystko na fitnesie itd.

Zrób taką listę dla każdej sfery twojego życia. Niektóre twoje sukcesy będą pewnie znaczące, inne, takie jak zjedzenie piersi z kurczaka z ryżem zamiast hamburgera z frytkami będę nieco mniejsze ale również zasługują na uwagę. Mało kto by się na to zdobył więc ciesz się tym.

Wydaje ci się, że małe rzeczy nie są ważne. One są wszystkim, dosłownie wszystkim.

Wystarczy pooglądać parę meczy na eurosporcie. Często wystarczy jeden błąd aby cały mecz zmienił swój przebieg.

Dlaczego?

Ponieważ ten który popełnił błąd zaczyna koncentrować się na tym co poszło ?le… często zupełnie nieświadomie.
Jego przeciwnik natomiast, zaczyna koncentrować się na wygraniu gema, seta lub meczu. Zaczyna się nakręcać, a jego pewność siebie wzrasta.

Potrzebujesz tej pewności, więc daj z siebie to co w tobie najlepsze, każdego dnia, każdej minuty.

Skoncentruj się na tym co zrobiłeś dobrze, a rozwiniesz tą umiejętność.

W jaki sposób?

Twoja lista zwycięstw… najszybsza droga na tym świecie do zbudowania pewności siebie i zwiększenia własnych umiejętności.

Wierzenia Zwycięzcy na Dziś

# mam swoją listę zwycięstw zawsze przy sobie
# gdy patrzę na moją listę to czuję się mocny
# mam wiele sukcesów, które zasilają moją determinację
# moje zwycięstwa dają mi pewność siebie
# codziennie odnoszę wiele małych sukcesów
# gdy zrobię coś dobrze to chwalę sam siebie.

Trener Krystian