Rozwiń swoją siłę mentalną

Sekretem utrzymywania wysokiego poziomu występów na turniejach jest trenowanie na tej samej intensywności i z takim samym nastawieniem mentalnym jak podczas ważnych meczów turniejowych.

To może się wydać zadziwiające ale niewielu zawodników zdaje się postępować zgodnie z tą prawidłowością, może oprócz sytuacji w której trenują bezpośrednio ze swoim trenerem. Z chwilą jednak gdy czujne oko szkoleniowca nie jest obecne, pokusa zdjęcia nogi z pedału gazu często okazuje się zbyt silna.

Dla przykładu, często można zobaczyć zawodnika pozwalającego piłce na treningu wykonać dwa kozły zanim ją uderzy, choć oczywiście podczas rozgrywania meczu taka sytuacja jest niedopuszczalna gdyż oznacza utratę punktu. Podstawowym problemem takiej postawy jest to, że odpuszczanie sobie na treningu wytwarza kompletnie inny sposób myślenia od tego potrzebnego do właściwego meczu — a to wpędza tenisistę w duże kłopoty.

Zawodnicy odpuszczający sobie na co dzień mają duże problemy z wygrywaniem trudnych meczów, szczególnie 3 setowych, ponieważ ich umysł ( i ciało) nie jest przyzwyczajony do twardego postępowania w takich sytuacjach.

Najlepszym sposobem dobrych występów na wszystkich twoich meczach jest wykorzystywanie treningu jako mentalnej próby generalnej przed nadchodzącym meczem turniejowym — traktując trening tak jak by to był mecz. Utrzymanie takiej dyscypliny utrzymuje twój umysł w stanie wytrenowania potrzebnego do gry na najwyższym poziomie, toteż gdy przyjdzie ci grać na turnieju, twoje ciało nie będzie tym zaskoczone i pozwoli ci na granie najlepiej jak potrafisz. Stosując się jedynie do tej rady będziesz w stanie wyprzedzić większość twojej konkurencji.

Trening to doskonała okazja aby poprawić twoją zdolność to wychodzenia z trudnych sytuacji podczas meczu — jest to umiejętność której wszyscy potrzebują ale tylko niewielu trenuje.

Dla przykładu, jeśli podczas sparringu przegrywasz 5-1, daj z siebie wszystko aby wygrać 7-5 lub 7-6. Dokonanie tej sztuki umocni w twoim umyśle praktykę nie poddawania się, i sprawi, że będzie ci o wiele łatwiej dokonywać wspaniałych powrotów do gry, w sytuacji gdy przegrywasz wysoko w trzecim secie.

Również utrzymywanie spokojnego i zrelaksowanego umysłu w sytuacji gdy jakieś ćwiczenie treningowe nie przebiega po twojej myśli, da ci większą łatwość w zachowywaniu podobnej postawy w wirze walki, gdzie umiejętność dokonywania właściwych wyborów ma decydujące znaczenie.

Często zdarza się, że zawodnicy grają zupełnie inaczej na treningu i zupełnie inaczej gdy spoczywa na nich presja meczu turniejowego. Stosują wiele ryzykownych, nisko procentowych uderzeń, których nigdy nie używają podczas trudnych sytuacji meczowych. Ważne jest aby twój umysł trenował wygrywanie meczów, a nie koncentrował się na imponowaniu kumplowi po drugiej stronie kortu.

Podczas treningu, pożyteczną praktyką jest również trenowanie wyciszania umysłu miedzy poszczególnymi rozegraniami ( chyba, że właśnie otrzymujesz rady od trenera, których warto słuchać) ponieważ pomaga to zawodnikom wprowadzić siebie w unikalny stan życiówki (The Zone) — gdy gramy bardziej instynktownie, nie kontrolując nadmiernie każdego uderzenia.

życiówka jest (dość rzadkim) stanem umysłu, który pozwala na granie absolutnie najlepszego tenisa za każdym razem, i pojawia się najczęściej gdy uda nam się wyciszyć świadomość i pozwolić podświadomości na sterowanie naszą grą.

Tak więc od teraz, rozpocznij równoległe trenowanie ciała i umysłu, aby być w stanie pokonać każdego przeciwnika. Trenuj z nową intensywnością i celem, trenuj powroty to gry z trudnych sytuacji, trenuj te uderzenia, które używasz na meczach turniejowych, i trenuj wchodzenie w stan życiowej gry o wiele częściej niż dotychczas.

Robiąc to, zauważysz, że twoje wyniki turniejowe będą o wiele lepsze, gdyż twój umysł i ciało będą zawsze w znakomitej kondycji i gotowości do każdego meczu!

Na podstawie: www.tennispsychology.com,
Craig Townsend

Krystian Pfeiffer