Na problemy z łokciem, ramieniem

Ponieważ na forum Tenis NET pojawiły się pytania związane z tym w jaki sposób można próbować zaradzić bólowi ramienia lub łokcia, postanowiłem pokusić się o przetłumaczenie materiału, który jest opublikowany na stronach TW, dodając trochę swoich komentarzy.

Pierwsze podstawowe założenie jest takie, że nasze problemy nie wynikają z błędnej techniki uderzeń, ponieważ w takim przypadku może nie pomóc żadne z przedstawionych tutaj rozwiązań, a możemy narazić się na niepotrzebne koszty (np. związane ze zmianą naciągu). Urwany ruch przy serwisie może powodować dużo większe problemy z barkiem, niż nie jedna sztywna rakieta.

Wracając do sprzętu, co możemy zrobić, żeby nie bolało.

Pojawienie się bólu ręki może świadczyć o tym, że sprzęt został źle dobrany do naszych możliwości. Problemem może być źle dobrany naciąg lub rakieta. O tym jaka jest opinia odnośnie komfortu naszej rakiety najlepiej dowiedzieć się przeglądając opinie użytkowników takich rakiet. Jeżeli opinie są pozytywne, a my odczuwamy dyskomfort w grze, bardzo często przyczyna leży po stronie źle dobranego naciągu. Jednak nawet wtedy, gdy rakieta nie ma rewelacyjnych opinii związanych z komfortem, można próbować ratować sytuację stosując odpowiedni naciąg.

Siła naciągu – jej zmniejszenie spowoduje, że naciąg będzie bardziej elastyczny i lepiej będzie tłumił drgania (pamiętamy, że spowoduje to przyrost mocy rakiety i zmniejszenie kontroli).

Typ naciągu – należy poszukać naciągu, który jest bardziej komfortowy od naszego dotychczasowego naciągu, jeżeli do tej pory gramy „zwykłym drutem” można przejść na jakiś miększy naciąg poliestrowy jak Signum Pro Plasma Pure czy WeissCannon Silverstring. Jeszcze bardziej komfortowe są naciągi naturalne (bardzo drogie) oraz polecane przez nas naciągi multifilament (bardzo komfortowe i w rozsądnych cenach) np. Babolat Xcel, Head FiberGel czy bardzo przeze mnie lubiane ISO-SPEED Professional lub Control (nie są to klasyczne naciągi multi).

średnica naciągu – mniejsza średnica naciągu zwiększa elastyczność naciągu co jak już było wspomniane wcześniej powoduje lepsze tłumienie drgań.

Ponieważ powyższe trzy parametry dotyczą naciągu, zawsze warto wiedzieć jaki naciąg został wstawiony do rakiety i jaka jest siła naciągu. Trudno szukać odnośnika do czegoś o czym nic nie wiemy.

Jeżeli chodzi o problemy spowodowane wibracjami naciągu, to można je próbować wyeliminować stosując odpowiednie tłumiki zakładane na struny rakiety.

Wielkość rączki – ból ręki może również być spowodowany źle dobraną wielkością rączki. Zarówno zbyt mała jak i za gruba rączka rakiety może powodować bóle ręki. Chwyt rakiety powinien być stabilny i pewny.

Model rakiety – jeżeli powyższe zabiegi nie przynoszą poprawy sytuacji, pozostaje zmiana rakiety na model bardziej dla nas komfortowy. W doborze nowej rakiety najlepiej kierować się opiniami innych użytkowników co do komfortu rakiety lub poprosić o radę fachowca.

Przydatne informacje:
Lista naciągów „przyjaznych” dla ręki
Informacje o naciągach (w tym o komforcie) na stronach StringForum
Informacje o rakietach (sztywność — Stiffness) na stronach TW

Autor – Ppeter