Kodeks amatora

Nie opracowano co prawda oficjalnych przepisów dla nieoficjalnych meczów, ale istnieją pewne zasady, których w meczach towarzyskich staramy się przestrzegać. Na stronie United States Tennis Association znalazłem wytyczne tej organizacji dla rozgrywek amatorskich i meczów towarzyskich. Tenis jest na tyle globalną dyscypliną, że zalecenia te można z powodzeniem zastosować i na naszym gruncie, tym bardziej, że w większości są one i tak stosowane przez amatorów z dłuższym stażem tenisowym. Polecam jednak przyswojenie sobie poniższych zasad wszystkim tym, którzy amatorską zabawę z tenisem rozpoczęli stosunkowo niedawno i wszystkim innym, którzy w dziedzinie tenisowej etykiety nie czują się najpewniej.

PODSTAWY: dobra atmosfera i współpraca z przeciwnikiem
Rozgrywanie meczy tenisowych, zarówno na poziomie turniejów amatorskich, jak i rekreacyjnym, wymaga wzajemnej współpracy przeciwników w dziedzinie sędziowania i liczenia punktów (chyba, że jest to na tyle ważny mecz, że zorganizowaliście sobie sędziego). Nie będziesz miał żadnej przyjemności gry z przeciwnikiem, do którego nie masz zaufania w kwestii np. wywoływanych przez niego autów (gdy jesteś pewien, że piłka spadła pół metra w korcie) lub któremu ciągle myli się aktualny stan meczu (jest to zasadnicza różnica, czy przewaga w gemie jest dla Ciebie, czy dla przeciwnika). Jeżeli w meczu towarzyskim taka sytuacja Cię spotyka można założyć, że będziesz miał opory przed umówieniem się drugi raz na grę z tym samym przeciwnikiem.

Równie ważna dla przyjemności gry jest atmosfera na korcie. Wielu tenisistów unika np. gry w turniejach amatorskich tylko z powodu niesympatycznej ich zdaniem atmosfery wytwarzanej przez niektórych rozemocjonowanych uczestników tych turniejów, którzy głośno komentują swoje nieudane zagrania, lub ze złością po tych zagraniach rzucają rakietą, piłkami (używając przy tym często niecenzuralnych wyrazów). Nawet po wygranym pojedynku pozostaje wtedy pewien niesmak. Zdarza się, że większą przyjemność z gry w tenisa odczuwasz po przegranym meczu, ale toczonym w przyjaznej atmosferze, podczas którego przeciwnik pochwalił Cię za kilka udanych zagrań.

Stworzenie takiej przyjaznej atmosfery zależy oczywiście od indywidualnych cech charakterologicznych każdego z zawodników, jednak jest kilka uniwersalnych zasad które pomogą Ci to osiągnąć:
# pochwal swojego przeciwnika po jego udanym zagraniu;
# nie komentuj głośno swoich nieudanych zagrań;
# powstrzymaj swój temperament, nie używaj wulgarnego języka, nie rzucaj rakietą;
# nie lekceważ w sposób demonstracyjny swojego słabszego przeciwnika;
# nie odpuszczaj gry kiedy wyra?nie przegrywasz;
# loby i dropszoty są także elementem tenisa, nie miej pretensji do przeciwnika po tego typu zagraniach;

Rozegrana piłka jest zaliczona
Jeżeli po rozegranej piłce odkryjesz, że siatka jest kilka cm za wysoko, serwis był zagrany z niewłaściwej strony kortu lub zapomnieliście zmienić strony kortu, itp. zasadą jest, że wszystkie rozegrane do tego momentu piłki zalicza się, a korekta (np. powrót do właściwego ustawienia) następuje dopiero po rozegranej piłce.

Rozgrzewka
Przedmeczowa rozgrzewka nie jest treningiem. Zawodnik ma obowiązek dokonania rozgrzewki jeszcze przed wejściem na kort, na korcie ma natomiast prawo do 5 minutowej rozgrzewki poszczególnych uderzeń. Nie stosuj w trakcie rozgrzewki uderzeń kończących, zagrywaj piłki w zasięgu rakiety przeciwnika.

Wszystkie próbne podania zagrywa się w trakcie rozgrzewki przedmeczowej, po rozegraniu pierwszego serwisu w meczu nie masz prawa prosić o wykonanie próbnych serwisów. Nie ćwicz returnu w trakcie rozgrzewki serwisu przeciwnika.

Sędziowanie
# zawodnicy sędziują sobie nawzajem po swoich stronach kortu;
# wszelkie sędziowskie wątpliwości po swojej stronie kortu rozstrzygaj na korzyść przeciwnika;
# piłka dotykająca linii jest piłką dobrą (piłka w 99% autowa jest w 100% piłką dobrą);
# jeżeli nie możesz z całą pewnością powiedzieć, że piłka była autowa uznaj ją za prawidłową. Jest to jeden z częstych i denerwujących widoków w grze rekreacyjnej, kiedy jeden z zawodników po rozegranej piłce szuka po niej śladu, po czym stwierdza „nie jestem pewien, czy piłka była dobra, powtórzmy ją”;
# wywołuj własne błędy – z wyjątkiem swojego I serwisu zawodnik powinien wywoływać własne błędy, nawet jeżeli przeciwnik pomylił się na jego korzyść. I serwis stanowi wyjątek, dlatego, ze przeciwnik nie będąc pewnym, czy piłka była prawidłowa, zastosował zasadę rozstrzygania wątpliwości na twoją korzyść;
# jeżeli zawodnik błędnie wywoła aut, po czym zorientuje się, że piłka była dobra, punkt powtarza się w przypadku jeżeli odpowied? zawodnika wywołującego aut weszła w kort, a jego przeciwnik nie miał w tym momencie przewagi sytuacyjnej na korcie. Jeżeli jednak odpowied? była autowa lub na tyle słaba, że przeciwnik nie miałby trudności z zagraniem kończącego uderzenia piłkę zalicza się przeciwnikowi;
# nieważne jak oczywiste jest autowe zagranie przeciwnika, w każdym przypadku poinformuj go, że piłka była autowa;
# jeżeli jeden z partnerów deblowych wywoła auta, drugi uzna, że piłka była jednak dobra, punkt zalicza się przeciwnikom (lub powtarza się, jeżeli pomimo wywołania auta piłka odegrana była na pole gry przeciwników);
# jeżeli przeciwnik wywoła aut, a Ty masz wątpliwości, masz prawo zapytać go, czy jest pewien swojej decyzji. Jeżeli potwierdzi swoje wywołanie punkt zalicza się jemu, jeżeli przyzna się, że nie ma pewności, punkt powinno zaliczyć się Tobie;
# w żadnym przypadku kibice nie wtrącają się do sędziowania meczu. Zawodnicy nie powinni prosić kibiców do rozstrzygania sporów na korcie i pomagania w sędziowaniu (chyba że staną na korcie przy słupku);
# jeżeli piłka z innego kortu wpadnie na kort na którym grasz grę należy przerwać, a piłkę powtórzyć;
# zawodnik powinien przerwać grę i oddać punkt przeciwnikowi, jeżeli:
– piłka dotknęła jakiejkolwiek części ciała, bąd? jego ubioru
– dotknął siatki
– dotknął powierzchni kortu swojego przeciwnika
– uderzył piłką zanim przekroczyła siatkę
– piłka dwukrotnie odbiła się od jego powierzchni kortu

Serwowanie
# błąd stóp – odbierający ma prawo zgłosić przeciwnikowi, że robi on rażące błędy stóp przy serwisie. Jeżeli podający nadal te błędy robi można kogoś poprosić do sędziowania lub samemu te błędy wywołać, jeżeli są naprawdę rażące. Oczywiście w tej materii należy postępować delikatnie, zwłaszcza jeśli przeciwnik nie atakuje po serwisie siatki i wiadomo, że w niczym mu te błędy nie pomagają;
# w deblu odbierający podanie sędziuje na linii środkowej i bocznej, jego partner na linii środkowej;
# serwujący nie wywołuje auta po swoim pierwszym serwisie nawet jeżeli jest pewien, że taki aut był. Być może odbierający miał wątpliwości i uznał, że należy je zinterpretować na korzyść podającego. Po drugim swoim autowym serwisie należy przyznać się jednak do błędu, nawet jeżeli nie zauważył tego odbierający;
# każdy z zawodników na korcie ma prawo wywołać net. Wywołanie powinno nastąpić zanim return dotrze do serwującego. Zalecana jest ostrożność w wywoływaniu neta w przypadku wygrywającego podania lub asa przeciwnika;
# zawodnik nie powinien kontynuować gry lub zagrywać na stronę kortu przeciwnika piłek, ewidentnie autowych;
# odbierający serwis jest zobowiązany do dostosowania się do tempa serwowania przeciwnika, odbierający nie powinien wybijać z rytmu podającego opó?nianiem tego tempa poprzez zgłaszanie swojego nieprzygotowania;
# jeżeli podczas drugiego serwisu wystąpi na korcie jakaś przeszkoda (piłka, kibic, zwierzę, itp.) należy powtórzyć obydwa podania. Jeżeli przeszkoda wystąpiła pomiędzy I i II serwisem należy powtórzyć obydwa podania w przypadku jeśli powodem przerwy/przeszkody był odbierający, jeśli wystąpiła ona z powodu samego serwującego należy mu się tylko jeden serwis.

Liczenie punktów
Obowiązek głośnego podawania wyniku spoczywa na serwującym (podaje go przed swoimi pierwszymi serwisami w gemie). Wątpliwości dotyczące wyniku powinny być rozstrzygane w następujący sposób:
# powtórzenie punktu co do którego wystąpiły wątpliwości (przeliczenie piłek co do których przeciwnicy się zgadzają, a następnie powtórzenie tych co do których takiej zgody nie ma);
# rozpoczęcie gry od wyniku co którego przeciwnicy się zgadzają;
# rzut monetą lub losowanie rakietą